Den dyslexie
1. 10. 2011 v 10.19 • Témata: dyslexie, PrahaV Praze se v září uskutečnil už druhý ročník unikátního českého projektu Den dyslexie. „Nápad na uspořádání Dne dyslektiků vznikl v roce 2009, kdy jsem si jako dyslektik uvědomila, že společnost nevnímá odlišnost lidí s tímto handicapem ani jejich obrovský potenciál,“ uvedla autorka projektu MgA. Alena Kupčíková, Ph.D.
Také letošní Den dyslexie měl ve Veletržním paláci bohatý program. Pro návštěvníky všech věkových kategorií připravili organizátoři několik workshopů, k vidění byla i divadelní hra, ve které si zahráli herci i neherci s dyslexií a dyskalkulií. Národní galerie v Praze pouze v tento den vystavila ze svých sbírek výtvarná díla umělců, kteří se potýkají s obtížemi vyvolanými některou z poruch učení.
Výtvarnice Alena Kupčíková je nejen organizátorkou Dne dyslexie, vytvořila také multimediální Testy a Slabikář pro děti od čtyř let, které pomáhají včas odhalit možné potíže se čtením a psaním. Spolupracovala na nich s mnoha odborníky. Postavičky ježků, které děti těmito interaktivními programy provázejí, namluvil Jiří Lábus.
Problémy se čtením, psaním a počítáním má stále více dětí. Potíže se projeví se například po nástupu do první třídy. Mohou samy odeznít, ale v některých případech se jedná o první známky dyslexie, dysortografie, dysgrafie a dalších specifických poruch učení.
Speciální pedagožka, matka dvou dyslektických dětí a jedna z lektorek Dne dyslexie PaedDr. Drahomíra Jucovičová v rozhovoru pro Tyden.cz uvedla: „Než si dítě zvykne, trvá to dva tři měsíce. V prvních třídách učí zkušené paní učitelky, které dokážou rodiče uklidnit a říct, že jejích potomek má ještě čas. Když mu to teď nejde, neznamená to, že za měsíc to nebude lepší.“
Zároveň dodala: „Nechtěla bych rodiče vystrašit tím, že když má jejich dítě v první třídě problémy s učením, tak se jedná o specifickou poruchu. Děti se učí něco nového a je přirozenou součástí tohoto procesu, že dělají chyby, zdolávají překážky a stojí je to zvýšené úsilí. Když už to ale trvá několik měsíců a dítě i paní učitelka jsou z toho nešťastné, tak je potřeba hledat příčinu.“
Příznakem dyslexie může být vynechávání a přidávání písmen, zaměňování podobně znějících písmen, zrcadlové nebo obrácené psaní. Těžkosti mohou přetrvávat až do dospělosti. Výrazné problémy s učením se v ČR vyskytují u 2% dětí, méně závažněji je postiženo asi každé páté dítě.
V případě pochybností rodičů je nejlepší se obrátit na paní učitelku a speciálního pedagoga školy.
-ind-